update uit Antigua

Hoi lieve allemaal,

Het heeft even geduurd, maar hier is ie dan: mijn eerste bericht vanuit Antigua Guatemala. Antigua is echt een prachtig stadje. Zoals de lonely planet het mooi beschrijft: alsof mensen uit Scandinavie hier de stad hebben gesticht en niet de Spanjaarden. De huisjes zijn geverfd in verschillende pastelkleurtjes en de straten zijn op dezelfde manier aangelegd als de grote markt in Groningen. Niet echt handig als je hakken aan hebt heb ik mogen ondervinden (ik ben keihard door mijn enkel gegaan). Hier hakken dragen is zowieso geen goed plan, want je steekt een meter boven de locals uit. Mijn hakjes staan sinds die ene keer dan ook ongebruikt in de kast. Verder heb ik alles wat ik aan kleding mee heb genomen optimaal gebruikt, inclusief mijn regenjas. Het wil hier namelijk wel eens regenen in de middag. Maar volgens mijn lerares is het regenseisoen ongeveer ten einde en zal het verder gewoon koud zijn. Nou ja koud... In hun believing dan. Ik zit rustig in een hempje weg te zweten wanneer mijn lerares een trui aan heeft. Gladiz heet mijn lerares. Ze is een dame van 23 met 2 zoons en hoogzwanger van tot haar grote verdriet opnieuw een jongetje. Hoe aardig mijn lerares ook is, ik vind de Spaanse lessen tot nu toe zwaar frustrerend. 4 uur per dag probeer ik met haar er spaanse zinnen uit te persen of Gladiz probeert me spaanse woorden bij te brengen. Die woorden gaan het ene oor in en linea recta het andere oor weer uit. Sommigen van jullie vroegen mij al om in het spaans te mailen...tegen diegene wil ik nu het volgende zeggen: jullie kunnen een mail in het Duits of Engels krijgen. In die talen ben ik de afgelopen 2 weken namelijk heel goed geworden. Ik heb er zelfs een paar Vlaamse uitdrukingen bij geleerd. Ik wist niet dat poepen in Belgie iets anders betekend dan poepen bij ons.

Buiten je lessen je spaans oefenen is best lasting. Wat ik tot nu toe gedaan heb is met mede Gringo´s hangen. Ik woon in een studentenhuis vlak bij de school met Scot uit Schotland, Paula uit Londen en Brigitte uit Utrecht. Afgelopen weekeind ben ik met Nina uit Wenen naar Tikal geweest. Dacht pak maar meteen het hoogtepunt van Guatemala mee. In een woord: prachtig! We hadden een leuke gids en met zijn hulp waande je je terug in de tijd naar de hoogtijdagen van de Maya stad Tikal (200BC). Het vliegen naar en van Tikal was minder prachtig. De heen weg ging nog wel, maar de terugweg zaten we in zo´n klein vliegtuigje dat ik al claustrofobisch werd toen ik dat ding zag. Ini mini was dat ding. Met 15 toeristen erin was dat ding prop vol. Eenmaal binnen viel ons op dat dat ding ook niet een van de nieuwste modellen was. De lichten deden het niet en de bekleding van de stoelen had zijn beste tijd gehad. Eenmaal in de lucht kwamen we in een storm terecht waardoor dat ding als een gek heen en weer schudde. Een beetje turbulentie is nog wel spannend. In deze mate was dat het niet meer. 3 mensen moesten overgeven, 2 mensen begonnen spontaan te bidden, andere konden alleen maar gillen of lachen van de zenuwen. Nina en ik hebben bij elkaar blauwe plekken in de armen geknepen van angst. Een tip: als je wil vliegen betaal dan gewoon wat meer zodat je met TACA kunt vliegen. Als je van spanning houd kun je met TAG vliegen zoals wij hebben gedaan. Bijzonder van TAG is ook dat ze de heen weg niet je tas of paspoort hoeven te zien en je gewoon vloeistoffen mag mee nemen het vliegtuig in. De terugweg zijn ze wat moeilijker. Nina mocht gewoon door lopen, maar mijn tas werd helemaal leeg gehaald voor controle. Het oordeel na de controle was dat ik mijn deet niet mee mocht nemen het vliegtuig in. ´Waarom niet?´ vroeg ik. ´Er staat een vlammtje op!´ was het antwoord. Mijn deo en andere dingen waar een vlammetje op stond mochten wel mee. Jullie kennen me: Ik ging in discussie. Het gevolg was dat hij besloot dat ik ook mijn schampo en mijn luchtje en mijn slippers niet mee mocht nemen. Super kwaat maakte hij me daarmee, maar aangezien hij een wapen had en ik niet besloot ik het er bij te laten. Ik hoop dat zijn dochter of vrouw blij is met mijn spulletjes.

Zoals ik al eerder schreef haal ik niet heel veel voldoening uit de Spaanse lessen. Gelukkig kan ik dat wel halen uit de Salsa lessen die ik hier 3x per week heb. Ook vind ik het vrijwilligerswerk wat we 1x in de week met school doen fantastisch. Gisteren zijn we met veel speelgoed en piñatas naar een dorp in de bergen gegaan. Wat een contrast met het rijke Antigua! Alle kinderen kwamen bijeen op het dorpsplein om met ons te spelen. We hebben een hele leuke middag gehad. Ik moet zeggen dat ik me tot die tijd niet altijd even happy heb gevoeld, maar die middag met de kinderen heeft me echt helemaal opgebeurd. De oorzaak dat ik me niet continu even blij voelde was omdat ik ´ziek´ ben geweest . Ik wil jullie de details besparen, maar het komt erop neer dat ik continu in de buurt van de wc moest blijven. Sinds een paar dagen gaat het wat beter. Het gevolg was echter dat ik niet veel energie had en niet met alles van de partij kon zijn. Eén avond was het maar goed ook dat ik niet van de partij was, want op die avond zijn mijn huisgenoten op de terugweg naar huis (12uur in de nacht) beroofd en in elkaar geslagen. Ik ben daar wel van geschrokken, want ik voel(de) me heel veilig hier. Er is hier veel politie op straat. Als ik mijn lerares mag geloven bieden ze mischien de toeristen wat veiligheid, maar zijn ze verder zo corrupt als het maar kan. Zo is haar man afgelopen maand na een nachtje stappen opgepakt omdat hij een Gringo zou hebben overvallen. Met wat geld heeft de familie hem vrij gekocht, ookal was de beschuldiging totaal onterecht.

Als ik nu zo terug kijk heb ik al veel beleefd. Het zou voor jullie echter saai worden als ik al mijn avonturen hier in details ging beschrijven. Ik hou het dan ook hier bij en beloof snel weer met een update te komen. Bedankt voor jullie leuke en lieve mailtjes. Fijn om op de hoogte te blijven wat er bij jullie speelt!

Liefs wytske

Reacties

Reacties

Wytske

Helaas duurt het uploaden van de fotos een eewigheid en lukt het me niet om alle foto´s die ik jullie wil laten zien op mijn blog te krijgen... probeer het later nog eens. X

Atsje

Mooie reportage! De trui van Gladiz doet mij denken aan Iquitos. Na een hele dag gutsend zweten waren wij helemaal opgelucht als het in de avond een graadje minder werd. Je heit en mem vonden het dan een beetje frisjes worden en trokken een vest of trui aan. Dat gaf bij ons dan weer een spikslinternieuwe golf van zweet! Wacht maar, nog een paar weken en dan doe je het zelf ook. Dikke kus vanuit een nog steeds pikdonker Amsterdam.

Maartje

Lieve Wytske, wat een mooie foto's en verhalen!
Stuur je binnenkort wel even een mail om je te vertellen over de avonturen van Tura en mij.
Sterkte met je spaanse lessen! Liefs van Maartje.

Elbrich

Hoi Wytske, Leuk om je verhalen te lezen en de foto's te bekijken, wel even wat anders dan Sneek!
Dan maar geen Spaans en een verbetering van je Engels en Duits, ook niet verkeerd. Hoop, dat je nu het ziek zijn hebt gehad en volop geniet.
leafs Elbrich

Bakker

Leuk om te lezen Wyts! Geniet er van daar! Dikke kus

Linda

Hoi lieve Wytske, leuk wat van je te horen. De eerste spannende verhalen! Onvoorstelbaar hè, hoeveel je in korte tijd kan beleven. Geniet ervan. Kus Lin

Iet

Ha die Wyts,
Beleef al je avonturen mee via Mama natuurlijk maar vind het geweldig om al je foto's en verhalen te lezen.
Het is vandaag echt rotweer, puur herfst, geniet maar van de "frisse" Guatamala. Liefs van ons allemaal,
Iet

Hanneke

Hee lieve wyts! Wanneer heb je die foto's genomen, op maandagochtend 5uur ofzo? niemand op straat? Ziet er supermooi uit allemaal en lijkt me fantastisch met die kids te spelen! En; Engels is toch veel meer een wereldtaal dan Spaans en als je nog eens in het NL toerisme wilt werken heb je meer aan Duits dus het lijkt me al met al supernuttig wat je daar doet en leert! Hopelijk nu even geen wc's meer (wat een ellende) en we mailen. Veel liefs!

Irene

Wat leuk wat van je te horen. En op de foto's ziet Antigua er inderdaad schattig uit! Krijg de kriebels van de foto's met de spin en de krokodil...

En een tijd in het buitenland gaat met vallen en op opstaan, dalen en pieken. Geniet dan maar van de pieken! En sta iedere keer weer stil bij het feit dat iets goed is gegaan en sta niet te veel stil bij alles wat fout kàn gaan.

kus

Joy

Hee lieve Wyts,
Goed van je te horen! Wat een uiteenlopende ervaringen heb je al opgedaan. Geniet, ervaar en voel!!!
kus

Liesbeth

Leave Wytske,
Wat fijn om met jou mee te genieten via jouw verhalen en de foto`s. Al is het dus niet altijd genieten daar, pas goed op jezelf! Wat zie je er mooi blank uit in die bus met donker gekleurde mensen. Wat is dat voor ring die jou niet past? Ik wens je nog veel plezier en sterkte met je studie. Dikke tút en leafs, Liesbeth

tus hermanos

Hooooooi zus,

hola, que tal? leuk om je verhalen te lezen wyts, we hebben er van genoten.
Hopen dat je je snel beter gaat voelen en optimaal kunt genieten daar!

ps bauke vind je een lieve schat en speelt hard gitaar in m'n oor.

muchos besos!!!

bauque y romque

ina

hi wytske,
Leuk om de eerste verhalen te lezen en foto's te zien. Ik herken de straatjes en gekleurde huisjes, ga vanavond ons mexico/guatemala fotoboek opzoeken. Toch al weer heel wat jaren geleden dat we daar waren (15 of zo). Toen werd ook afgeraden om met jungle tochten mee te gaan ivm overvallen. We zijn benieuwd naar de volgende verhalen en foto's. Wij waren afgelopen dagen in Berlijn. Top! veel gezien en over grote tegenstellingen gesproken wij hadden handschoenen aan en onze winterjassen waren hard nodig.
Ik hoop dat je je al beter voelt en weer volop energie hebt.
groeten ook van Kiara, Sam en Kees.

marte

hej lieve Wyts,
dat ziet er heel mooi uit! (het lijkt heel erg op Nicaragua) En wat heb je al veel beleefd in zo'n korte tijd!
Beterschap en ik ben benieuwd naar je verdere verhalen en foto's!
Liefs

Annemiek

Lieve Wyts! Wat een verhalen, voor mij een mooi uitstapje naar een hele andere wereld, jouw wereld daar, vanachter mijn computer en grijze lucht buiten. Ik had even moeten zoeken in mijn inbox naar je weblog-adres, maar ik ga je volgen dus hou ons regelmatig op de hoogte, geniet ervan, ook voorzichtig, en toch even op zijn Spaans: Cuidate! (take care!) Besos, Miek

Herman

Ik ben alleen maar heel jaloers!
Ik wil ook naar Antigua.

Groetjes Herman

Claartje

Lieve Wytske, Leuke en spannende verhalen. Is wel even wat anders dan aan de cote d'azur in de buitenkeuken! Geniet ervan. Gr. Claartje en René

jen

gevonden! heel leuk om te lezen! geniet ervan daar! en succes met je spaans..!! hoop dat je niet meer ziek wordt.. kus jen!

pytrik

Hoi Wytske
Ik seach hjoed pas op dyn site. Fijn om to hearren dat no alles goed giet.Meitsje dy mar net to drok om it Spaensk.In bytsje relaxt der mei omgean,dat wurket miskien it bêste.Salang asto myn eameltsje noch lêze kinst neist al dy talen komt it wol goed.Tige de groetnis fan us allegear ut Assen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!