Me gusta bucear!

Hoi lieve allemaal,

Utila, wat een heerlijk eiland! Ik kwam hier om in 3 dagen mijn PADI open water te halen (diploma die je nodig hebt om te duiken) en daarna door te gaan naar Beliz. Een week later ben ik er nog, hihi. Ik vind het duiken echt fantastisch! Ik ben nu begonnen aan mijn mijn tweede duikcursus om daarna te mogen nachtduiken, een wrak te kunnen bezoeken en om de vissen uit te checken op 30m diep. Ik moet daarvoor in de boeken duiken (leuke woordspeling, al zeg ik het zelf), maar aangezien ik dat in een hangmat doe in het zonnentje op het strand is dat absoluut geen straf. De mensen hier zijn ook de meest relaxte mensen die ik ooit heb onmoet. Ik schrok eerst toen ik hoorde hoeveel uren het personeel draait op onze duikschool. Van 7 tot 7 zijn ze aan ´het werk´. Maar wat ze hier onder werken verstaan is voor ons een dagje rustig aan doen. Dit is ongeveer hoe een dag er uit ziet: ff wat klussen, dan even in de hangmat liggen (het is immers warm), dan wat duikers onder water rondleiden, dan even aan de bar een drankje doen en ja dan nog ff een klusje en dan is het weer tijd om te chillen en drankjes te doen. Wat een tempo.... Op mij werkt dat heel rustgevend. Net als het duiken trouwens. Onder water zweef je, haal je rustig adem en geniet je van het koraal en de vissen. Jullie hebben me nog nooit zo relaxed gezien, haha.

Een week geleden nog was ik een stuk minder relaxed aangezien Bibi en ik opgelicht zijn in Copan. Een reisbureau beloofde ons een rechtstreekse bus vervoer naar La Seiba, de havenstad waar je de boot kunt pakken naar Utila. Het zou een bus met airco zijn en relaxte stoelen en 6 uur later zouden we er al zijn. Voor 12 dollar leek ons dat een goeie deal. Eenmaal daar bleek ons ticket alleen toegang te geven aan oud amerikaanse schoolbus. De bus stopte voor elke gek langs de weg die mee wilde en het resultaat was dat er 3 mensen bij mij op schoot zaten en we niet naar La seiba gingen, maar naar San Pedro. Daar konden we dan een andere bus naar La seiba pakken. Na twee uur zweten en aan elkaar plakken kreeg de bus een klapband. 2 uur later reden we weer, maar we kwamen zo laat in San Pedro aan dat er geen bussen meer naar la Seiba reden. San Pedro is niet een plek waar je wit overnachten, maar goed er zat niks anders op. Toen we van ons hostel naar een supermarkt wilden wandelen keek de eigenaar ons bezorgd aan: ´het lijkt me niet vertandig dat jullie nu nog de straat op gaan´. Het was 8 uur s´avonds! Uiteindelijk is er een bewaker met een groot geweer van het hotel ernaast met ons mee gelopen.

Eenmaal in la Seiba zijn we in de jungel wezen raften. Echt fantastisch om te doen. We gingen niet alleen de boot in maar we kregen ook les hoe tegen de stroom in te zwemmen en hoe je weet wanneer je van een rots af het water in kunt springen ja of nee. Voordat we de boot in gingen moest er gezamelijk gebeden worden opdat we levend het einde van de rivier zouden bereiken. Ik heb me daarom slap gelachen, ook omdat het een eeuwigheid duurde en de ene ´haleloeia´na de andere ´haleloeia´ volgde. Tijdens de boottocht is iedereen de boot uit gevallen (behalve ik), maar waarschijnlijk door het gebed hebben we het er levend vanaf gebracht.

De boottocht naar la Seiba was bijna wilder dan het raften. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit eerde zeeziek ben geweest. Wat een narigheid is dat. We stuiterden van de ene golf op de andere en je moest je met beide handen ergens aan vast houden om niet om te vallen. Ander half uur later stapte ik groen van de boot af. Misschien is dat ook wel de reden dat ik mijn terugreis naar het vaste land aan het uitstellen ben. Ik kijk er niet bepaald naar uit opnieuw die boot op te gaan.

Voor diegene ie het nog niet doorhadden. Ik zit in Honduras, waar het op het moment echt super stil is in verband met de politieke crisis. In Copan had ik het hele hostel voor mezelf. Dat is andere koek dan Antigua, waar het aantal toeristen het aantal locals overstijgt. Komende zondag hebben ze hier verkiezingen, ik hoop voor de mensen hier dat goed uitpakt. Van zaterdag tot maandag mag er in het hele land in verband met de verkiezingen niet gedronken worden. Zelf dacht ik dat dat misschien was omdat dronke mensen het verkeerde hokje aan kruizen op het stembiljet. Maar de eigenaar van het internetcafe vertelt me net dat het verbod op alcohol ingesteld is om te voorkomen dat mensen elkaar neerschieten.´ De lontjes bij de mensen hier zijn met de verkiezingen wat korter dan normaal en met alchol op zijn ze gevaarlijk kort´ aldus menneer van het internet. Wees gerust. Tijdens de verkiezingen hier ben het land alweer uit opweg naar Mexico

Wink

Liefs wytske

Reacties

Reacties

Liesbeth

Hoi leave Wytske,
Heel leuk om weer iets van je te lezen.
Wat een avonturen heb je weer beleefd!
Tot het gevaarlijke aan toe.
Wat een krachtige positiviteit klinkt eruit!
Machtig famke, genietsje der fan, dikke tút fan Liesbeth
PS: Pas goed op jezelf!!

Plien

Lieve Wyts! Ik volg je verhalen nu op de voet hoor:-) eerder faalde ik ietwat hierin:-S Maar wat cool duiken, raften, stoer hoor! Als ik je verhalen lees over duiken wordt ik toch wel enthousiast, leek mij altijd supereng ofzo, maar klinkt toch wel erg aantrekkelijk hoe jij het omschrijft haha! Leuk dat je ook in Hundaras bent geweest, zo heb je 4 landen gezien straks toch? (Antigua is onafhankelijk of niet??) Wyts veeeeel plezier met je duikcursus en je reis naar Mexico!! Muchos besos!!!! XXXXXX

Han

ZUCHT! GENIETEN! tot mails, liefs!

lidewij

Joooooooo wytski, leuk leuk leuk eindelijk weer een verhaaltje van jou!!! Super stoer dat je daar aan het duiken bent, klinkt echt gaaf. Helaas vonden mijn oren duiken naar niks dus ben niet verder gekomen dan een paar meter onder water, haha. Ben heel beniewd naar je 'nacht ervaring' ;) Helaas nog geen definitief Buenos Aires nieuws maar de ontwikkelingen zijn nog steeds in volle gang. Ik jou je op de hoogte! Heel veel plezier!!

Liefs Lidewij

Angela

Ooooh duiken... wat klinkt dat heerlijk!! Handig trouwens dat leren zwemmen tegen de stroming in, dat moet je ons maar even leren als je weer terug ben! kus Angela

ps ik wil niet het wijsneusje zijn, maar 'duiken' in het spaans is bucear;)

Bakker

Wyts wat heerlijk! En cool dat je ook gaat nachtduiken! Stoer hoor :)
kus

Atsje

Leave Wytske,
De goede ervaringen overheersen gelukkig, zeker daar in die hangmat! Die hangmat hangt zeker ook nog onder een licht wiegende palmboom?! Met tussen de wiegende bladeren door ook nog een strak blauwe lucht?! Ik ga dit beeld, met jouw erin natuurlijk, voor vandaag op mijn netvlies plakken om de storm- en regenvlagen te overwinnen! Dikke kus x xxx,
Atsje

Irene

Hey Wyts, wat een stoertje ben je!! Wist ik al wel, maar dit is echt gaaf hoor wat je daar allemaal doet en je schrijft het op alsof het peanuts is. Heel tof! Succes met alles en pas op jezelf!

kus

Joy

Stoere chick!!!! gaaf om te lezen..
leuk om een klein beetje mee te genieten van je ervaringen!!!

Maartje

Lieve Wytske,
Geniet nog maar even van het duiken en het rustige tempo. Hier is het helemaal niet rustig; het stormt zo hard dat er dakpannen van mijn huis vallen en het regent zo hard dat het lekt in de badkamer en in de kast en het bliksemt met als gevolg allemaal bange kindjes op school.... Kortom barre tijden aan de kanaaldijk... Verder gaat het allemaal goed; ga nu Tura op halen bij een vriendinnetje...
Liefs van Maartje.

Liselotte

Hey Wyts!
Wat vet dat je bent gaan duiken! Dat wil ik ook zeker nog een keer doen, moet echt geweldig zijn om rustig in dat onderwaterleven te zijn! Inmiddels de overtocht gemaakt? Hopelijk was je ziekte op de terugweg minder erg!
Wat ga je in Mexico allemaal doen?
xx Liselotte

hej Wyts

Super! En spannend dat je in Honduras zit, er worden dus weer toeristen toegelaten? Geniet ze in je hangmat! hier alles donker en herfst..
Ik ben benieuwd naar verhalen en foto's natuurlijk!
liefs

Jennifer

ow wat heerlijk lieverd! en wel goed op jezelf passen he!!! geniet ervan en zorg dat je helemaal vol rust weer naar NL komt..!! veel plezier nog daar ff! en veeeel plezier met je reis richting mexico!

kus!

Lein

Lieve Wyts,
Wat een gave dingen maak je allemaal mee! Geniet er van en hou ons maar goed op de hoogte van al je ervaringen!
Kus, Lein

Hee lief!!

Wat een tof verhaal zeg :) Superleuk om weer een update van je leventje daar te lezen... En wat heerlijk dat je ultiem aan't ontspannen bent! Was ook de bedoeling, dus kan volgens mij niet beter! En ook nog eens een nieuwe (& heel toffe!!) hobby erbij... nice! Misschien dat ik in Aussie ook maar eens voor m'n paddy ga :) Nou, geniet er maar van de laatste dagen op het 'onbewoonde eiland', binnenkort moet je toch echt weer op die boot terug ;)
Dikke kus!
Xx

Lara

Oeps! Vorige berichtje was van mij... haha ;) Xx

Iet

Ha die Wyts,
Wat een heerlijke verhalen, ga vanavond voor het slapen mijzelf in die hangmat projecteren dan wieg ik zo naar dromenland.
Stoer hoor dat duiken, ik heb het in Israel geprobeerd maar ik kon alleen maar hyperventileren. Doodeng vond ik het. Goeie reis naar Mexico.
Leafs en een dikke tùt fan Iet

Aline

Hoi Wyts! Heb net je site voor het eerst 'gevonden'. Super om al je verhalen te lezen en je avonturen te volgen!! Geniet ervan!! Liefs Aline

elbrich

Hola Wytske,
Mij bevalt het goed in Zuid Amerika,al gewandeld,walvissen gezien en wezen kanoen en al heel wat uren in de bus doorgebracht! Maar bevalt prima. Een goede reis naar mexico toegewenst.

kristel

Hi lieverd,
dan is werken van 7 tot 7 niet zo erg he....
klinkt als een soort paradijs, heerlijk ontspannen.
geniet er lekker van en doe voorzichtig met je reis naar mexico. afzet praktijken horen erbij, maar niet te vaak!
liefs

Atsje

Ha die Wytske,
Even een Fries tintje aan al deze geweldige belevenissen:
O, sjoch ris efkens
wat ik yn myn kuorke fyn.
Allegeaer moais en lekkers,
boartersguod, marsepyn
In auto dy't echt ride wol,
in pong mei knikkerts
engleskes fol,
en ek in grut stik spekulaas
It is sa'n goed âld baas.
Om aan de jongentjes (en meisjes) te leren die staande in de bus kunnen slapen!
Goede reis naar Mexico, tot de volgende foto's en mei in dikke tút fan dyn muoike yn Amsterdam!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!