Time to move on

Hoi lieve allemaal,

Que Tal? Hier is alles goed. Ik ben begonnen met afscheid nemen en realiseer me daardoor dat ik hier veel leuke mensen heb leren kennen. Gisteren heb ik tot mijn grote verdriet mijn laatste salsales gehad, bijna zou ik alleen al om de salsa hier blijven. Maar nee, het is tijd om verder te trekken.

Iedereen die in Antigua komt voelt zich zó op zijn plek dat de meesten na een week roepen dat ze hier langer gaan blijven dan gepland. Dat gold ook voor mij. Maar nu er een maand voorbij is moet ik zeggen dat ik er klaar voor ben om de rest van Guatemala te gaan verkennen. Ik ben nieuwsgierig naar het echte Guatemala. Antigua is toch een beetje fantasyland met veel fiestas, gringo´s en Engels sprekende guatelmateken. De locals hier zijn rijk vergeleken met de Guatelmateken buiten Antigua. Moet ook wel, want om een dag rond te komen in Antigua heeft een local ongeveer 100 Quetzales (ong. 10 euro) nodig, even buiten Antigua in de bergen is dat slechts 10 Quetzales. Een groot verschil in rijkdom dus; wat ook meteen zichtbaar wordt als je Antigua verlaat. De mensen in de bergen hebben het op het moment sowieso niet breed, omdat het de afgelopen zomer erg droog is geweest. De overheid is op het moment aan het bijspringen met voedselhulp. Ondanks deze ellende komen de mensen op mij erg gelukkig over. Ook de mensen in het dorp waar we elke donderdag met school heen gaan.

Vorige week donderdag hadden we voor de kinderen vliegers gemaakt alvast voor ´dia de todos los santos´. Ofwel de dag van de doden. Dat is op 1 november. Op die dag zelf bezoeken en versieren de mensen de graven van hun familieleden en blijven ook bij het graf picknicken. Wij zijn met een paar van school die dag een kijkje gaan nemen op het kerhof van de stad Santiago Sacatepequez. Vond het een aparte maar mooie gewaarwording: een groot feest op het kerkhof ter ere van de overledenen, met vrolijke muziek en grote vliegers die in de lucht hingen.

Mensen hier geloven dat ze via de vlieger met de overledenen kunnen communiceren en laten daarom op de dag van de doden hun vlieger op. Geen wonder dat toen ik dat hoorden meteen aan het nummer van André Hazes moest denken:

'Ik hèèèèèèèb hier een brief voor me moeduuuuur, die hoooog in de heeeemel iiiiiiiiis!'

In Santiago Sacatepequez is het gebeuren uitgegroeid tot een waar vliegerfestival. De vliegers zijn enorm en heten ‘bariletes gigantes' (de grootste is 25 m doorsnede) . Groepen jongeren zijn weken bezig om ze te maken. Want behalve een goede vlieger die lekker vliegt is het ontwerp tegenwoordig heel belangrijk. Er wordt een prijs uitgereikt voor de mooiste vlieger.De jongeren kiezen actuele thema's die ze uitbeelden op hun vlieger. Bijvoorbeeld de migratie van jongeren naar de Verenigde Staten, milieuvervuiling en het verliezen van traditionele Maya cultuur.

Over de Maya cultuur gesproken....ik ben gisteren helemaal alleen naar Chichicastenango afgereisd. De stad is een belangrijk centrum in de geschiedenis van de Quiché Maya´s.Ik ging er heen omdat de stad daar op donderdag in een grote markt veranderd en het een goeie plek is om cadeautjes in te slaan. Eenmaal daar regende het pijpenstelen en heb ik geschuild in een kerk. Het was duidelijk een katholieke kerk, maar er stonden ook vreemde altaren in het gangpad vol bloemen en kaarsen. De vloer was bestrooid met dennennaalden. Een local wist me te vertellen dat in Chichicastenango het katholisisme heel erg verweven is met het traditionele Quiché mayageloof. De altaren waren dan ook voor de mayagoden. Als ik het goed onthouden heb zijn er alleen al 5 goden voor de bonen, drie voor de mais en 1 voor de groente en fruit samen. Ik wist dat bonen heeeel belangrijk voor de Guatelmateken zijn(ik krijg het immers drie keer per dag voorgeschoteld), maar dat elk type boon zijn eigen god heeft verbaasde me. Verder heeft diezelfde local me leren tellen in het Quiché, de taal die daar nog vol op gesproken wordt. Hij zei dat ik talent, haha. Nou ja ik had een goeie uitspraak. Opzich geen wonder want in het Quiché gebruiken ze net zulke harde ´G´´s en ´K´´s als in het Nederlands. Hij is de eerste buitenlander die ik hier heb ontmoet die ´88 prachtige grachten´ zonder probleem kon uitspreken.

Zoals ik al schreef ging ik alleen naar Chichicastenango, maar waar ik inmiddels achter ben is dat je tijdens het reizen nooit echt alleen bent. In de bus heb ik twee Amerikaanse meiden onmoet waar ik vervolgens de hele dag mee ben opgetrokken. Ik ga dan ook komende zondag vol goede moed ´alleen´ naar Semuc Champey en daarna naar Gracias in Hondaras. Het plan is om daarna terug te keren naar Guatemala om via Belize naar Mexico te reizen. In Belize heb ik met Brigitte afgesproken, een gezellige meid die ik hier heb onmoet. Ik heb gekozen om te reizen in plaats van vrijwilligerswerk te doen hier. Vrijwilligerswerk is hier big business op een vreemde manier. De organisaties vragen vaak veel geld, zijn zwaaaaaaaar christelijk of je doet met drie andere Gringos het werk wat je in je eentje kunt doen. Veel organisatie willen ook dat je langer dan 4 weken komt werken (begrijpelijk), maar die tijd heb ik niet. Om toch zonder schuldgevoel volop van mijn reis door Guatemala te genieten heb ik voor alle kinderen in het dorp, waar we met school elke donderdag heen gaan tandenborstels en tandpasta gekocht. Kinderen van vier liepen daar al met zwaar verrotte tanden. Kan vanacht dus weer rustg slapen. En dat ga ik zo ook maar doen ook, want morgen mijn laatste dag spaanse les: JOEPIE!!!!!!

Lieve vrienden en familieleden ik hoop dat het jullie goed gaat in NL en jullie niet te chagarijnig worden van het Nederlandse weer. Schraale troost: ook hier regent het al de hele week en ik draag op het moment zelfs een t-shirt met lange mouwen zo ´koud´ is het

Liefs wytske

Reacties

Reacties

Joy

Hee Wyts wat een bijzondere culuur..
over die tandenborstels ben ik natuurlijk helemaal te spreken!! er klikt veel positiviteit uit je verhaal! wordt er blij van. Lekker genieten daar

Irene

Hi Wyts,
klinkt inderdaad alsof je het volop naar je zin hebt! Wat gaat de tijd toch snel, dat je nu alweer verder gaat... Geniet van alles! kus

elbrich

Heb net twee dagen safari achter de rug. Erg mooi, met olifanten die door de lobby lopen, leeuwen en luipaarden gezien en niet te vergeten de sausijzenboom en hamerkop. De eerste regen van het seizoen mee gemaakt, voor iedereen een feest na ruim 6 maanden. Geniet van je reis!

jen

ow wyts, wat heerlijk allemaal! geniet ervan meis!

kus jen

Lisanne

Heerlijk verhaal weer! Moest idd nog aan je denken toen ik op het nieuws wat zag over de dag van de doden. Was denk wel erg aparte ervaring: feestvieren op een kerkhof... Hoop dat je rondreis door Guatamala gaat slagen!

xxxxx

Iet

Lieve Wyts,
Wat een heerlijk verhaal. Wat zal dat een prachtig gezicht zijn al die vliegers hoog in de hemel.
Ik had er nog nooit van gehoord.(wel via de "vliegeraar natuurlijk), maar op deze manier niet, heel bijzonder allemaal. Geniet ze en voorzichtig op je verdere reis.
Liefs en een dikke tùt,
Iet

Liesbeth

Hoi leave Wytske,
Wat ervaar en beleef je toch veel mooie dingen, klinkt erg positief!!
Genietsje der fan famke en tink goed om dysels.
Ik geniet door je verhalen met jou mee, dikke tút en leafs, Liesbeth

Liselotte

Hey Wyts,
Dat je nu alweer doorgaat zeg, gaat snel! Heb je de kindjes ook voor gedaan hoe je moet tandenpoetsen? Ze kunnen het mooi thuis door het hele gezin laten gebruiken haha!
Veel plezier met al je reizen!
xxx Lies

marte

hej lieve wyts,
wat leuk dat je belde en toch bij de n8 was! En dat vanuit zo'n andere wereld. Stoer dat je alleen reist.
Geniet ze verder!

Pien

wordt echt jaloers van al je belevenissen foto's en dat je zo lekker spaans aan het leren bent!
Geniet er van, ben blij dat je het allemaal zo fijn en leuk is! hier rustig allemaal.

dikke kus

Han

Hee lieve Wyts, Super verhaal! Hoe is het alleen reizen? Je bent vast niet meer alleen, ben erg benieuwd naar je volgende verhaal! Hier zit ik me nu stiekem te verstoppen in een donker huis voor St. Maarten want we hebben alleen schrale koekjes in huis.. haha! Gelukkig mag ik zo naar voetbal. Tot snel, vond het heel erg leuk dat je er zaterdag een beetje bij was! :)

Ber

Lieve Wyts,

Hier dan eindelijk ook een berichtje vanuit Nepal! Zoals je misschien wel begrijpt zijn de comp hier echt verschrikkelijk dus kost een hoop moeite ergens te komen! Maar zoals je leest is het gelukt!!
Ben heel blij om te lezen dat je je draai hebt gevonden daar en je zo te lezen goed aan het genieten bent!! Ben erg benieuwd naar je nieuwe avonturen straks, maar denk dat dat met al je nieuwe ervaringen wel goed gaat komen! Blijf genieten lieverd!

Liefs!!!

Angela

He Wytske,
wat klinken al die verhalen toch goed! Stiekem ben ik toch erg jaloers hoor!;) Het klinkt alsof je het erg naar je zin hebt.
Geniet ervan!
kus Angela

Rinske Schiere

Wytske,

Leuk om jouw belevenissen te lezen!
De tijd gaat snel, de taallessen voorbij dus nu moet je jezelf verder redden. Dat lukt je wel. Pas goed op en hopenlijk nog veel leuke ontmoetingen onderweg!

Rinske

Marjolijn en Frank

Hoi Wytske,
Wat een ervaringen. Al je " aangeboren" spaans was dus verdwenen. Er gingen geen verborgen luikjes open?
Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt en dat je steeds "moediger' word in het alleen ondernemen.
om jaloers op te worden. Wij zijn net terug uit New York waar ik in anonimiteit mijn 50 ste verjaardag heb gevierd op de Empire State building.Waanzinnige stad. Liefs

Han

Ik zeg; tijd voor een update en mooie foto's! Vet van dat duiken! Wat heb je allemaal al gezien, turtles, white spotted eagle ray, mooi koraal? (ofzoiets hoe heten die roggen ook weer?) (trouwens idd advanced + wreckdiverspecialty hehe :) ) ENJOY! liefs

Plien

Lieve Wyts! Wat een geweldige verhalen! Klinkt echt cool! En gaat het met het spaans al ietsjepietsje beter of nog steeds vooral vlaams aan het leren;-) Is het alles wat je verwachtte van de reis? En over een paar weken richting Mexico hè? Hier in Den Haag gaat het goed, wel slecht weer en grijs:-( over een paar weken dus bij jasper intrekken, spannend! Zit je af en toe nog op skype of is dat niet echt mogelijk waar je nu zit? Nou Wyts ik ga maar nog even genieten van het weekend, morgen weer werken blèèèèh! Muchos besos en veeeeeel plezier!!! XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!